
윤광조
도자 (분청)수려한 청자나 고아한 백자와는 달리 오랜 세월 제 존재감을 찾지 못한 채 떠돌던 한국의 분청사기는 윤광조의 삶 전체를 통해 되살아났다. 흙, 물, 불, 공기 등의 자연 본질을 질박한 미감에 담은 전통적인 분청 기법은 그의 예술 여정을 통해 궁극의 자유를 얻었고 독보적인 형태로 귀결되었다. 분방하게 날 선 거친 선, 투박하면서도 웅숭깊은 표면, 본능적이고도 압도적인 양감은 현대미학의 본류인 표현주의를 재현하고, 회화와 조각의 원형을 한국 공예의 흐름 안에 품어 안는다. 비대칭과 비전형, 불완전과 비움의 정신으로 점철된 윤광조의 작업은 분청의 원형에 기개와 패기, 혁신적인 변화의 숨을 불어넣으며 독자적으로 진화해왔다.
예술가에게 주어진 업이 있다면, 자신의 흔적을 지우는 것이다. 윤광조는 스스로를 숙련된 상태에 두기를 거부함으로써 나날이 해방될 수 있었다. 80년대부터 도자예술의 기본인 물레 작업을 버린 후 판 성형과 타래 쌓기(코일링 기법)을 택했고, 분투 끝에 구한 제작 방식과 조형 언어를 통해 역설적으로 인간적인 개입을 배제하고자 했다. 자연 그대로를 섬기는 윤광조의 작업에는 침묵의 소리, 정중동의 리듬, 꽉 찬 고요, 즉흥의 여백이 고스란히 스며 있다. 그의 분청이 기념비적이라 평가받는 이유 역시 도예에서 통용되어온 완성에 대한 새로운 기준을 제시하기 때문이다.
윤광조의 분청은 비바람에도 의연한 한국의 산을 닮았고, 풍파에도 미동하지 않는 바위를 연상시킨다. 다채로운 기형으로 빚어낸 분청 표면에 지푸라기, 나무조각, 손가락 등을 활용해 자연의 일부, 공기의 흐름마저 표현해낸다. 산세와 대지의 형형한 기운을 담아내는 그만의 예술론은 자연의 모양새가 아니라 그 본질을 추구한 데서 기인한다. 일생 자연을 깊숙이 응시하며 기다리고, 자연을 스승이자 어머니로 모시며, 자연의 움직임에 귀를 기울인 자만이 가 닿을 수 있는 초월의 순간, 합일의 경지. 예술은 마침내 자연이 되고, 예술가의 삶은 공空의 상태에 이윽고 한 발 더 가까워진다.
Kwangcho Yoon
Ceramics (Buncheong)
Kwangcho Yoon has revitalized the underappreciated art of Korean buncheong ware, which was in eclipse for far too long in history, overshadowed by graceful celadons and elegant white porcelains. The traditional buncheong technique, which embodies the essence of nature—earth, water, fire, and air—
in its modest sense of beauty, achieved ultimate freedom through the course of Yoo’s creative journey and subsequently blossomed into a distinctive form. The unbridled, incisive lines, the unrefined yet profound surface texture, and the intuitive and powerful sense of volume in his work encapsulate the roots of modern aesthetics, namely Expressionism, embracing at once the essence of painting and sculpture within the context of Korean craft. Yoon’s work, characterized by its asymmetrical and unconventional forms, as well as its emphasis on imperfection and emptiness, has reinvented the art of buncheong ceramics, breathing into it a unique spirit and vigor as well as a distinct sense of creativity and ingenious change.
If there is one duty for artists, it is to leave no traces
of their own presence in their art. By rejecting the idea of achieving mastery in his craft, Yoon found a sense of liberation that grew stronger with each passing day. In the 1980s, he abandoned the wheel-thrown pottery method, one of the most basic techniques of traditional pottery making, opting instead for slab building and coiling techniques. After persistent endeavor, the artist developed a unique production method and formal language that paradoxically obscured traces of human intervention. Serving nature as it is, he breathed into his work the sound of silence, the subtle rhythm of movement in stillness, pervasive tranquility, and improvisational void.
As such, Yoon established a new standard of perfection in
the art of pottery, garnering broad acclaim for his distinctive buncheong ware.
Yoon’s buncheong evokes the mountains of Korea, resolute even in the most tempestuous of rainstorms, and rocks that do not budge amidst the tumultuous wind and waves. Expressed on the surfaces of his ceramics that are modeled with various forms are traces of nature and the flow of air, inscribed with straws, pieces of wood, and the artist’s fingertips. While his work evokes the rugged mountain terrains and topographies, his artistic philosophy is not rooted in
the mere representation of nature but rather in the pursuit
of its essence. Yoon’s creations embody the state of unity
and moment of transcendence that can only be achieved by those who have taken time to closely observe nature, taking
it as their teacher and mother, and attuned themselves to its rhythms. As art merges with nature, the artist’s life is at last one step closer to the state of emptiness.




윤광조 (1946-)
홍익대학교 미술대학 공예학부 도예과 학사 학위를 취득하였다. 2022년 개인전 ‹윤광조전› (가나아트 나인원, 서울), 2021년 ‹공예, 시간과 경계를 넘다› (서울공예박물관, 서울), 2020년 ‹한국 미학의 정수 : 고금분청사기› (가나아트센터, 서울), 2012년 개인전 ‹윤광조전› (조현화랑, 부산), 2011년 ‹한국의 분청사기전› (메트로폴리탄미술관, 미국), 2010년 ‹한국현대 도예작가 5인전› (UCLA 파울러뮤지엄, 미국), 2007년 ‹한국미술-여백의 발견› (리움미술관, 서울), 2003년 개인전 ‹산중일기- 윤광조의 현대도예전› (필라델피아미술관, 미국) 외 다수의 국내외 전시에 참여하였다. 1973년 제7회 동아공예대전 대상을 수상했으며, 2004년 국립현대미술관 ‘올해의 작가’에 선정되었다. 메트로폴리탄미술관(미국), 필라델피아미술관(미국), 시애틀미술관(미국), 영국박물관(영국), 가나문화재단(한국), 국립현대미술관(한국) 등에 작품이 소장되어 있다.
홍익대학교 미술대학 공예학부 도예과 학사 학위를 취득하였다. 2022년 개인전 ‹윤광조전› (가나아트 나인원, 서울), 2021년 ‹공예, 시간과 경계를 넘다› (서울공예박물관, 서울), 2020년 ‹한국 미학의 정수 : 고금분청사기› (가나아트센터, 서울), 2012년 개인전 ‹윤광조전› (조현화랑, 부산), 2011년 ‹한국의 분청사기전› (메트로폴리탄미술관, 미국), 2010년 ‹한국현대 도예작가 5인전› (UCLA 파울러뮤지엄, 미국), 2007년 ‹한국미술-여백의 발견› (리움미술관, 서울), 2003년 개인전 ‹산중일기- 윤광조의 현대도예전› (필라델피아미술관, 미국) 외 다수의 국내외 전시에 참여하였다. 1973년 제7회 동아공예대전 대상을 수상했으며, 2004년 국립현대미술관 ‘올해의 작가’에 선정되었다. 메트로폴리탄미술관(미국), 필라델피아미술관(미국), 시애틀미술관(미국), 영국박물관(영국), 가나문화재단(한국), 국립현대미술관(한국) 등에 작품이 소장되어 있다.