(故) 김광우

도자

열한 개의 돌 형상이 놓여있다. 멋진 산수경석이 아니라 풍화작용에 닳아버린, 강가에서 주워 와서도 이내 잊을 법한 볼품없는 몽돌을 닮았다. 그러나 제 속을 상처 마냥 덤덤히 드러낸 이 돌 조각들은 김광우에게 평생 닿기 힘든 이상향 혹은 자연의 일부이고자 염원한 자화상이었다.

놀랍게도, 이건 돌이 아니라 도자다. 자연을 예술표현의 대상이 아닌 상호 관계의 주체로 여긴 그는 자연 안에서 스스로의 존재를 반추하고 반성하며 도예 작업에 매진했다. 그중 대표 작업인 ‘빈 돌Empty stone’은 초지일관 허정虛靜, Emptiness Calmness을 탐구한다. ‘아무것도 생각하지 아니하고 사물에 마음이 움직이지 아니하는 상태에 있음’, 김광우는 이런 철학을 온 생으로 공간화한 예술가다.

생태적 예술 활동을 추구한 작가에게 흙은 자신의 육신을 가장 닮은 재료, 대지가 선사한 표현의 수단이자 언제든 자연으로 되돌릴 수 있는 회귀의 대상이었다. 그런 흙을 매일 매만지며, 그는 갖은 상념으로 모진 돌이 아니라 물살에
제 몸을 맡겨 부드러워진 돌의 성정을 구현했다. 흙의 물성이 자아내는 고유한 에너지의 흐름은 그의 몸과 정신, 통찰과 번뇌 사이에서 절제된 균형감으로 완성되었다. 흙을 빚고, 다듬고, 소성하는 작업을 통해 비움과 고요의 경지를 형태로 구현한 김광우는 자연스러워지기 위한 절대적 시간과 노동의 무게를 기꺼이 감내했다.

김광우의 도예 작업은 모든 경계를 초월한다. 규정하거나 정의할 수도 없다. 기교와 기술, 목적과 쓰임으로 점철된 세계에서, 그는 그저 스스로를 비워내기 위해 부단히 애썼다. 돌과 흙, 이 두 소재를 합쳐내듯 자신과 세상과의 경계를 서서히 지워 갔다. 그렇게 획득한 빈 돌의 태곳적 느낌은 인간의 원형과 가장 가까운 상태를 상징하고, 자아와 타자의 본질적인 상생 관계를 은유하며, 보는 이를 성찰과 명상의 순간으로 이끈다.

인간이 빚은 것과 자연이 만든 것이 하나 되는 그 지점을 향해 평생 수행하듯 겸허히 작업하던 김광우는 지난 2022년 말 본인 작품보다 앞서 흙으로, 자연으로 돌아갔다.

Kwangcho Yoon
Ceramics

Eleven stone figures are scattered about. Devoid of the elegance of polished pumice stones, they evoke humble pebbles worn away from prolonged weathering, most likely to be dismissed if ever picked up from a riverside. These stone sculptures, which openly reveal their inner workings, are microcosms of a distant utopia and a self-portrait of the artist, who spent his life yearning to become one with nature.

Despite its striking resemblance to actual stones, this
is in fact a work of ceramic. Kwangwoo Kim, to whom nature was not merely a passive object of artistic expression but
an autonomous agent in a mutual relationship with humans, reflected on his own existence and place within the natural world through pottery. Empty stone, one of his most iconic works, unswervingly explores the concept of “emptiness calmness,” which refers to “a state where one does not think about anything nor is the mind moved by anything,” an idea he devoted his entire life to realizing and visualizing through his art.

Taking an ecological approach to art, Kim saw soil as a material that most resembled his own body, a medium of expression the earth had bestowed upon him, and hence an object that could be returned to nature at any time. Each day, he worked with the soil to reveal the natural essence of stones shaped by the organic flow of water, rather than those stiffened with innumerable conceptions. The unique flow of energy inherent in the materiality of soil attained a restrained sense of balance through the artist’s body and mind, insight and anguish. By molding, polishing, and firing clay, Kim gave life to the state of emptiness and silence, willingly enduring the weight of absolute time and labor to become one with nature.

Kim’s ceramics transcend boundaries and defy fixed definitions. In a world riddled with techniques and skills, purpose and practical use, he simply focused on reaching the state of emptiness, blurring the boundaries between himself and the world as he blended stone and soil into one. A sense of the remotest antiquity in his work evokes the state closest to original human form and the essential coexistence between the self and the other, inviting the audience to a moment of reflection and meditation.

Kim spent his entire life in the pursuit of a state where nature and the man-made merge seamlessly, approaching his art in the humble manner of a practicing ascetic. He passed away at the end of 2022, returning to the earth and nature he so deeply admired, as his creations would one day.










(故)김광우 (1965-2022)
1965년 출생하여 2022년 생을 마감하였다. 경희대학교 도예과 학사 학위와 미국 롱아일랜드 대학교 Visual & Performance Art 석사 학위를 취득하였으며, 미국 알프레드 대학교 Ceramic Sculpture Program을 수료하였다. 2022년 개인전 ‹빈돌 - Empty stone›(KCDF갤러리, 서울), 2017년 ‹Sottochiesa way›(NAHR, 이탈리아), 2016년 ‹Dialogue with Fukushima 16›;(Kosmos Lane Gallery, 일본), 2014년 ‹아티스트, 그 예술적 영혼의 초상›(금보성아트센터, 서울), ‹2009년 Marquette Way Art Farm project›(네브래스카, 미국) 외 다수의 국내외 전시 및 장소 특정적 예술을 선보여왔다. 국제자라섬 바깥미술전› 전시운영위원장, 복합장르 음악극 ‹봄날의 꿈› 미술감독, 경기대학교와 대구예술대학교 겸임교수 등을 역임하였다.

Kwangwoo Kim (1965–2022)
Kwangwoo Kim received his B.F.A. in Ceramic Art from Kyunghee University and a M.F.A. in Visual and Performance Art from Long Island University, USA, and completed the Ceramic Sculpture Program at Alfred University, USA. He has showcased site-specific art at various places, presented solo exhibitions, and participated in group exhibitions, including Empty stone at KCDF Gallery, Seoul (solo, 2022); Sottochiesa way at NAHR, Italy (2017); Dialogue with Fukushima '16 at Kosmos Lane Studio & Gallery, Japan (2016); The Portrait of Artistic Soul at Geumboseong Art Center, Seoul (2014); and Marquette Way Art Farm Project in Nebraska, USA (2009). He served as the Director of Exhibition Management at the Jara Island International Baggat Art Exhibition and the Artistic Director of the multi- genre music drama Spring Day’s Dream. He also taught as an adjunct professor at Kyonggi University and Daegu Arts University.