사유의 두께
Korean Craft Show In Milan 2024
Thoughts on Thickness
전시개요
Introduction
현대 공예는 미술, 디자인 영역과 경계를 흐리며 장르를 자유롭게 횡단하는 새로운 문화 지형도를 만들고 있다. 아울러 경계 사이에 수많은 주름을 새기면서 새로운 장르의 탄생과 미래에 대한 질문을 유발한다. 한국 공예는 타 장르를 순환하면서 재료에 대한 철학적, 인문학적 고찰로 정체성을 재구성해 새로운 문화를 향해 진화하는 중이다. 이렇게 다양한 층위의 사고를 거듭한 한국 공예는 ‘쓰임을 위한 생존의 수단’에서 ‘사유하는 존재의 사물’로서 유의미한 예술로 거듭나고 있다. 전시 파트 1. 《변덕스러운 두께》(In Variation, In Thickness)에서는 한국 예술가들의 사유의 깊이를 들여다 보았고, 파트 2. 《소박 素朴》(SOBAK)에서는 한국의 정서를 대표하는 소박함의 절대 미감을 차의 시간으로 담아내며, 파트 3. 《공존의 마당》(MADANG)에서 한국 전반의 예술에 대한 담론을 펼치는 소통의 장을 만든다.
Contemporary crafts blur the boundaries between art and design, creating a new cultural landscape that freely traverses genres. Moreover, numerous wrinkles are carved between these boundaries to provoke questions about the birth of new genres and the future. Korean crafts, circulating through other genres, are in the process of reconstructing their identity through philosophical and humanistic reflections on materials, evolving towards a new culture. Through repeated layers of diverse meditations, Korean crafts have evolved from a means of survival for utility to meaningful art, as objects of contemplative existence. Part 1. “In Variation, In Thickness,” delves into the depth of contemplation by Korean artists, while Part 2, “SOBAK.” encapsulates aesthetics of simplicity in traditional Korean culture, alluding to the passage of time through tea. Part 3. "MADANG" is a place in which the discourses of Korean art unravel and interact.
공간 디자인
Spatial Design
한국 예술인들의 장르를 뛰어넘는 재료에 대한 고찰을 통한 사유의 깊이를 조명하며 다채로운 사유 세계와 깊이에 대해 들여다볼 수 있는 소통의 기회를 마련하고자 한다. 이번 전시는 자연을 대하는 태도(Attitude), 재료의 독창적인 개념(Curiosity), 존재에 대한 고찰(Humanity), 전통적 방법의 재해석(Way of Seeing) 네 개의 키워드를 중심으로 한국의 현대 공예를 관통하는 재료와 기법의 매력을 담았다. 전시에 참여한 작가들이 단순한 재료의 물리적 탐구를 통한 사물의 탄생을 넘어, 어떠한 사회적, 철학적 가치로 작업을 해나가고 있는지를 이해하고, 공감하는 기회가 되기를 바란다.
By illuminating Korean artists’ reflections on materials that transcend genres, we provide an opportunity to explore the realms of their contemplation and depth. This exhibition encapsulates the allure of materials and techniques in contemporary Korean crafts, centered around four keywords: Attitude, Curiosity, Humanity, and Way of Seeing. We hope to provide the opportunity to explore how participating artists go beyond the mere physical exploration of materials to work with social and philosophical values, to gain understanding and empathy
한국을 대표하는 삶의 태도이자 미학적 개념의 “소박 素朴, SOBAK”
한국 공예의 미는 피상적으로 아름다운 오브제를 넘어 그 안에 담긴 삶의 태도를 미학적 개념으로 이해할 때, 비로소 느낄 수 있다. 소(素)는 ‘원래 염색하지 않은 흰 실’을, 박(朴)은 ‘갓 벌채하여 아직 다듬지 않은 통나무’를 일컫는 것으로 인위적 기교가 더해지지 않은 자연스러운 본래의 모습을 뜻한다. 일상에서 ‘소박하다’의 의미는 사치스럽거나 과하지 않은 검소함을 말하지만, 미학적으로는 깊은 자연에 대한 사유의 관점을 담는다. 자연을 곁에 두고 수용의 관계를 맺는 한국의 미의식 속에는 자연과 인간, 그리고 사물의 본질을 탐구하되 비본질적인 것(장식적인 것)을 과감히 절제하는 용기를 내포한다.
SOBAK(素朴) - A Representative Attitude Towards Life and Aesthetic Concept of Korea
The beauty of Korean crafts lies beyond the superficial beauty of objects. In understanding the attitude towards life embedded within them as an aesthetic concept, one may truly feel the unique beauty of Korea. “SO(素)” refers to the white thread that has not been dyed, while“BAK(朴)” refers to an untrimmed log freshly cut from the forest, symbolizing the natural and unadorned original form without artificial manipulation. In daily life, “SOBAK(素朴)” implies modesty without extravagance or excessiveness, but aesthetically, it contains a perspective of contemplation towards deep nature. Within Korea's aesthetic consciousness, which embraces nature and establishes a receptive relationship with it, lies the courage to explore the essence of nature, humanity, and objects while boldly restraining non-essential (decorative) elements.
소통의 활기
“세계를 연결해 주는 찻자리”
한국의 찻자리는 화려한 도구나 지나친 예의 형식을 떠나 마주한 사물, 사람 자연을 중시하고 대화로 관계를 만들어가는 서정적 장소의 의미로 다가간다. 한옥의 구조에서 마당은 안과 밖을 연결하는 중요한 장소로 바람을 잘 통하게 하고 평소에는 비어있지만, 사람들이 모여 소통을 이룰 수 있는 구조를 이룬다. 이탈리아 작은 정원에서 한국의 마당이 가지는 의미를 담아내 이질적 문화가 조화로움으로 일체를 이루는 공존의 시간을 마련하고자 한다.
Vitality of Communication “A tea garden connecting the world”
In Korean tea culture, the tea gathering transcends extravagant tools or excessive formalities, embracing the significance of a lyrical space where relationships are formed through interactions with objects, people, and nature. In the structure of Hanok, a traditional Korean house, the courtyard serves as a vital space that connects the interior and exterior, allowing for ventilation and remaining mostly empty, yet forming a structure where people can gather and communicate. By capturing the symbolic meaning of a Korean yard in a small Italian garden, we hope to create a time of coexistence where different cultures unite in harmony.
전시 구성
Composition
한국 예술인들의 장르를 뛰어넘는 재료에 대한 고찰을 통한 사유의 깊이를 조명하며, 다채로운 사유 세계와 깊이에 대해 들여다볼 수 있는 소통의 기회를 마련하고자 한다.
By illuminating Korean artists’ reflections on materials that transcend genres, we provide an opportunity to explore the realms of their contemplation and depth.
Download Press Kit