Ottchil Paper, Paper, Ottchil, 1300 x 1000mm ⓒJeongwoo Lee


유남권

Namgwon Lyu




수평의 붓질을 여러번 반복하여 탄생된 옻칠 종이의 질감 두께가 층위를 이룬다.
전북무형문화재 옻칠장 이수자인 유남권의 옻칠 종이는 전통 기법인 지태 칠기를 활용해 종이에 일정한 붓질로 의도된 흔적을 남긴 회화적 오브제이다. 닥종이의 거친 질감 위로 붓칠을 반복하면서 옻색과 종이 질감의 두께가 층위를 이루면서 작가만의 독창적 세계를 펼친다. 그는 전통 소재의 실존적 가치와 독창적 공예 기법으로  ‘하이앤드 월 페이퍼’라는 새 영역을 개척했다.
Layers are formed by repeated horizontal lacquer brushstrokes and thickness of paper texture
Namgwon Lyu, a holder of Jeonbuk Intangible Cultural Heritage for ‘Ottchil’ (Lacquer), utilizes a traditional technique called Jitae Chilgi to create his ottchil paper, which serves as a painterly objet d’art with consistent brushstrokes to create intentional marks. By repeating brushstrokes over the rough texture of rice paper, the artist allows for a natural formation of layers created by the lacquer and paper, unfolding his unique artistic world. He pioneers a new realm called ‘High-end Wallpaper’ with the existential value of traditional materials and innovative craft techniques.
Ottchil Paper, Paper, Ottchil, 1300 x 1000mm ⓒJeongwoo Lee
Ottchil Paper, Paper, Ottchil, 1300 x 1000mm ⓒJeongwoo Lee